Renburgare på Muurikka

Jag har, som många andra (och i särklass kryddburken), hamnat i muurikka-träsket. I torsdags tog vi fram lite renfärs ur frysen och jag kryddade upp den med vitlök, chili, enbär och timjan och sedan stekte vi burgare av dessa på muurikkan. Jag gjorde också egna hamburgerbröd. Ett fint recept på hamburgerbröd på surdeg kan ni hitta här. Eftersom jag är hos pappa så blev mitt bröd denna gång utan surdeg och utan kruskakli och annat fibrigt som jag vill ha i mina bröd – min far anser att sånt inte alls är bra för oss. Denna gång gjorde jag hamburgerbröd efter receptet i Vår Kokbok. Vår Kokbok var inte bara litteraturen under kursen Livsmedelsvetenskap och Matlagningsteknik 15 hp, utan jag tycker att om man ska ha EN kokbok hemma så är det nog den.

Renburgare på Muurikka

ca 10 burgare

800 g köttfärs från ren
2 chilifrukter, urkärnade
1-2 vitlöksklyftor
Färsk timjan
Krossade enbär, ca 5 st
Salt
Peppar
1 ägg

Hacka chilin och vitlöken fint, krossa enbären och blanda ihop allt till en smet. Stek sedan på medelhög värme, eller den värme som du lyckas få om du har muurikkan på elden tills de är genomstekta. Men inte för länge, då blir de torra.  Gillar man ost så kan man gärna lägga på en bit cheddar precis innan de är klara. Servera med orientdressing och en fräsch sallad, eller kanske coleslaw.

Jag har tidigare skrivit om hamburgare med gott samvete

Kommentera

