Är du medveten om dina fördomar?

Idag har vi haft ett seminarium på en bok handlar om professionella samtal. En bok som behandlar hur ett professionellt samtal går till och vad man bör tänka på. Ett ämne som vi berört idag är våra fördomar.

När vi möter en människa så skaffar vi oss snabbt en bild av hur vi tror att denna människa är. Det vi tror om denna människa påverkar då hur denne blir bemött av oss. Det viktiga är inte att förändra våra fördomar, utan vara medveten om dem. ALLA har fördomar, är du medveten om dina fördomar?


 

Vilken måndag!

Idag är jag på topp! Solen skiner, det är nollgradigt ute och riktigt uppiggande. Sov ovanligt länge i morse, ända till halv åtta, och låg och drog mig en halvtimme innan jag gick på promenad. Efter 1 timmes promenad köpte jag med mig lite kaffe hem och gjorde lite frukost. 2 skivor rostat dinkelbröd med gravad lax blev frukosten idag, och kaffe då såklart.

Foto: Privat. Jag på en morgonpromenad en solig vintermorgon

 

En ganska liten frukost eftersom det blir en tidig lunch idag. Vi börjar halv ett, vilket innebär att jag måste gå klockan tolv och ha ätit lunch innan dess. Känner mig väldigt peppad inför plugget just nu. Det är ett område där jag känner mig ganska hemma eftersom jag läst en del tidigare. Momentet heter ju kommunikation i kliniskt arbete och eftersom jag är utbildad undersköterska så har jag läst kommunikation tidigare. Däremot så går denna kursen djupare när det gäller motiverande samtal.

Efter skolan så ska jag på Iksu för lite dance aerobics!

Kanondag med andra ord! Nu kör vi!